Mijn Kl*ten Allemaal!

Hier is ie dan! Dé cd, dé cd, "Mijn Kl*ten Allemaal!"!

Heb je de CD niet (meer)? Wil je alles nog eens na al die jaren beluisteren? Dan heb je geluk, hier kan je het hele MKA album nog striemen!

MKA label 300x300 transparant

Hoe MKA ontstaan is? Dat kan je ontdekken onder de playlist! Zet terwijl je alles leest de tracks nog eens op... en huiver...

Ben je écht te benieuwd en wil je méér weten wat er achter élke track zoal schuil ging? Dan moet je eens kijken op de losse tracks pagina. Daar kan je bij elke track meer informatie vinden.

Klik hier voor de losse track pagina voor MKA1

Nu ook op Spotify, Amazon Music, Apple Music, Deezer, ....

Je favoriete Xdating tracks kan je nu ook vinden op jouw favoriete online muziek platform!

Nog andere mogelijkheden vind je als je helemaal naar beneden scrollt!

Speel!

At first there was ... Onstaan van MKA

Alles begon toen Geert belde naar het programma om te zeggen dat hij één en ander gesampled had van Xdating en in een track had gepleurd. Hij werd uitgenodigd door Ben om langs te komen met zijn CD'tje, waar "Atlantis, waar het plezant is" op stond, eigenlijk nog redelijk braaf voor wat verder zou volgen in de toekomst.

De klik was er en de samples en tracks bleven volgen, in de ondertussen gekende Xdating stijl. Laptops waren nog redelijk uitzonderlijk en extreem duur, dus de "mobiele studio" - lees een toren computer die op een trekkingsrugzak gestel gebonden werd en zo op de rug door de straten van Antwerpen gefietst werd tot deze aanbeland was bij Koen thuis.

Eénmaal daar aangekomen, zijn er samen met Ben en Koen, nog wat samples en ruwe ideeën getrokken om nog wat tracks te maken en te kijken of een CD effectief gevuld kon worden en haalbaar was.

Thuis werkte Geert verder aan een hoop tracks en sommigen werden helemaal omgevormd. Zo is oorspronkelijk "Hé Piet!" in de rap versie ter plaatse ontstaan, maar nadien ontstond de "huis versie" alsnog.

Opnieuw werd er afgesproken bij Koen om naar het tussenresultaat te luisteren. Tracks die eigenlijk niets met elkaar te maken hadden - buiten dé show natuurlijk - waren ondertussen georganiseerd in wat leek op een verhaallijn alsof het altijd zo bedoelt was. En hier en daar mocht iets extra vocaals in een track verschijnen en werden er ook tekstjes verzonnen en ingesproken om tussen de tracks te plaatsen.

Opnemen zonder je het wist ... de intro was geboren

Als er echter opnames moeten gemaakt worden, was (enfin is) Geert van idee, van zodra er opgenomen kan worden, opnemen! Ook al waren toen harde schijven nog niet zo groot en waren computers nog niet zo krachtig. Dit werd de geboorte van de ondertussen beroemde of beruchte intro (klein gozertje ... sigarenwinkel ...). Want nog voor Ben het goed doorhad, had ik al een héél snelle levelcheck gedaan en liep de virtuele opnameband al, die dit spontane mopje voor ons allemaal finaal vastlegde, tot verbazing van de inspreker zelve.

Daarna volgde nog heel wat werk opnieuw bij Geert thuis om zo goed en zo kwaad mogelijk af te mixen en te masteren, terwijl pc's dit nauwelijks aankonden, zo kon Geert nooit realtime meerdere gemixte tracks simultaan horen, dus was het steeds renderen, hopen dat het goed was, zoniet, was het nadien weer aanpassen.

Software en kennis waren toen nog niet zo goed, met als gevolg dat de redbook standaard helaas niet helemaal gevolgd werden. Zo mogen tracks op een audio CD niet korter zijn dan 2 seconden, is dit wel, dan reageren CD spelers een beetje gek.

De eerste twee gebrandde master CD's werden naar een perserij gereden, maar leverden telkens problemen op. Ondanks hun tips, bleef er in de derde, bruikbare (duurdere) master CD-R toch nog een probleem, wisten wij veel. Dat hoorde je ook, meest opvallend bij de tussentrack 10: "Urps...So!". De speler begon nadien vrolijk track 11 te spelen, om de rest van de tijd voor die 2 seconden te halen, en "skipte" nadien naar het begin van track 11 terug. Ook was er soms een kleine tik te horen aan begin of einde van een track. Maar het kon ons niet tegenhouden en we zeiden "start de persen!".

Omdat dit echter geen goedkoop project was, besloten we de kosten te drukken, en alle doosjes, trays zelf in elkaar te puzzelen en alle CD's er in te plaatsen. Hoesjes en inlays werden geprint en één voor één gesigneerd. Mijn pols doet er nog pijn van als ik er aan terug denk.

Was het het waard? Absoluut! Zou er vandaag de dag iets veranderd worden? Nee! Enige wat nu wat opgekuist werd, waren die track foutjes. Verder moet dit een beetje ruw blijven en niet verder ge-remastered worden. Ook al zijn er dingen die beter afgemixt en gemasterd zouden kunnen worden.

En tot op vandaag horen we wel geregeld iemand die terug in gieren uitbarst bij het horen of nu pas ontdekken van zo'n track. De rest, is geschiedenis.

 

Ook te beluisteren op ...

4 gedachten over “Mijn Kl*ten Allemaal!”

  1. De hits op beide platen 1 en 2 waren volgens mij het produkt van puur talent.(en dat meen ik echt)
    Jammer dat, wegens het relatief puriteins karakter van ons mainstream medialandschap en maatschappij in het algemeen, de platen natuurlijk nooit gespeeld werden op de “gangbare” zenders en openbare ruimtes.De paar keren dat ik iets heb gehoord van jullie plaat was in café “Het Keteltje” te Antwerpen.Dat gebeurde uiteraard allemaal “in ’t zwart ” Als u weet wat ik bedoel, meneer 🙂

    Beantwoorden
    • Zeer vereerd om na al deze jaren deze fijne woorden te lezen. Bloed, zweet en nog veel andere zaken zijn er in gekropen. Gangbaar waren we nooit. Mainstriem ook niet. Dus ach. En weet je, nu kan je zo vaak je wil hier herbeluisteren, of via Spotify of Bandcamp of … . We mogen je adres gegevens alvast noteren voor de release van MKA 3? Joeoeoe, de X-Kroe!

      Beantwoorden
  2. Ben geen kenner van het aangehaalde etablissement…Maar heb de X-Hits ook ooit voorbij horen komen op golden flash (toen een lokale in westerlo, en neen het was geen verzoeknummer ) op zaterdagavond.. voor ik uitging luisterde ik naar ene Peter de vlaminck met de nachtwacht. Als ik me goed herinner was xdating toen al enkele jaren gestopt (ook dood)…heb me dus al die jaren al afgevraagd wie ( buiten mij) eigenlijk wist naar wat hij aan het luisteren was.

    Beantwoorden
    • Waarde Filip, Je zou dus kunnen stellen dat we reeds zulke toekomstige visie hadden dat de concullegae ons zo misten dat ze zelfs onze waarde MKA’s speelden, op zaterdagavond, na het hééngaan van onze eigenste rond-roep-shows? Het voelt bijna als teveel eer.

      Beantwoorden

Plaats een reactie